sobota, 8 maja 2010

Podstawowe zasady F1 - flagi i znaki poziome

No to ja dziś napiszę jakie mamy flagi w grze, żeby nie było problemów w czasie wyścigu, oraz o innych zasadach i karach przy okazji.

Na początku jak zapowiedziałem FLAGI.
Tych w prawdziwej Formule 1 mamy aż 9, ale my w grze wykorzystujemy tylko 4, a przynajmniej tyle jak na razie widziłem, ale opiszę ich tu więcej jak by sie jednak okazało, że również mogą się pokazac;)

Czarno-biała szachownica - oznacza koniec sesji treningowej, kwalifikacyjnej lub samego wyścigu. W czasie treningu, czy kwalifikacji jest wyświetlana po upływie regulaminowego czasu, a w wyścigu jest pokazywana pierwszemu kierowcy mijającemu linię mety. Proste i oczywiste:)

Żółta flaga - może być pokazywana na całej długości toru, lub tylko w jednym sektorze i oznacza niebezpieczeństwo. najczęściej w przypadku wypadku czy uszkodzenia jakiegoś samochodu. WAŻNYM jest aby pamiętać, że w miejscu gdzie jest żółta flaga wyprzedzanie jest ZABRONIONE!

Zielona flaga - oznacza koniec niebezpieczeństwa, czyli zazwyczaj jest pokazywana natychmiast po ogłoszeniu zdjęcia żółtej flagi, czyli gaz do dechy;)


Niebieska flaga - mieliśmy okazje wielokrotnie ją zobaczyć zapewne podczas treningów, czy kwalifikacji, aczkolwiek występuje również w trakcie wyścigu. Jest pokazywana zawodnikowi, który może być za chwile dublowany przez innego szybszego kierowcę, lub w czasie treningów kierowcy który jest na okrążeniu instalacyjnym bądź wyjazdowym i ma za sobą innego kierowcę robiącego czasówkę. Flaga ta oczywiście nakazuje PRZEPUSZCZENIE takiego kierowcy (również w czasie wyścigu). W grze ta flaga jest często ignorowana, a należy pamiętać, że po trzykrotnym zignorowaniu jej można otrzymać karę, najczęściej przejazdu przez Pit-Line, bądź "Stop and Go" czyli postój na pit-stopie przez 10 sekund.

Żółta flaga w czerwone pasy - ostrzega przed śliską nawierzchnią, najczęściej z powodu wycieku z samochodu, ale również (dużo rzadziej) ze względu na opady.


Czarna flaga - Niestety oznacza dyskwalifikację zawodnika i nakaz natychmiastowego zjechania do boksów. Często jest karą za notoryczne nie przestrzeganie przepisów.





No i to tyle o flagach, które mogą nam się tu przydać. A poniżej jeszcze kilka innych zasad o których również dobrze wiedzieć.


Falstart - Jest dosyć łatwy do popełnienia więc warto wiedzieć, że w przypadku falstartu stosuje się karę drive-thru, czyli obowiązkowy przejazd przez pit-lane.


Ścinanie zakrętów - jak wiemy w grze zdarza się ścinać zakręty, na serio również, choć rzadziej. Ogólnie jest to zabronione pod karą nie liczenia czasu okrążenia (treningi i kwalifikacje) lub Stop-Go (w trakcie wyścigu), aczkolwiek nie jest to na tyle przestrzegane, że każdy centymetr to już kara, są pewne kryteria które określają, że sędziowie są od tego, w naszym przypadku jest to komputer, ale podczas pierwszych 2 okrążeń po starcie ścinanie może być również karane przez naszą radę.


Ograniczenia prędkości - tak to trochę dziwne, ale ma to sens i dlatego to powtórzę wielkimi literami: W WYŚCIGACH SAMOCHODOWYCH FORMUŁY 1 JEST OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI. Otóż zasada jest prosta. Podczas wyścigu ścigamy się wszyscy i każdy garnie maxa, ale po wjeździe do Pit-Lane  już tak prosto nie jest, ponieważ są tam ludzie, zjeżdżają tam inni kierowcy itp więc na wszelki wypadek jest ograniczenie prędkości. Nie ma konkretnie określonej wysokości ograniczenia, ponieważ jest ono zależne od toru ale waha się między 60 a 90 km/h. Ograniczenie to obowiązuje od linii wjeżdżającej do pit-lane do linii wyjazdowej (tej obok sygnalizacji świetlnej). W grze, gracze którzy mają ustawiony automatyczne sterowanie w boksach mogą spać spokojnie w tym czasie;) natomiast ci z manualami (np ja) muszą sami zwolnić odpowiednio wcześnie i włączyć ogranicznik prędkości (taki sam posiada serio każdy kierowca F1 w swojej kierownicy). Dla przykładu, w Australii jest ograniczenie do 60km/h więc po naciśnięciu guzika bolid automatycznie jedzie 59km/h. Trzeba również trafić do swojego boksu;)


Kara Stop-Go - różnie się ją opisuje: "Stop-Go", "Stop and Go" czy jeszcze inaczej, w każdym razie sens jest jeden. Po otrzymaniu takiej kary zawodnik ma obowiązek zjechać do boksów i zatrzymać się na wyznaczony przez sędziów czas (zazwyczaj 10sekund). Kierowca ma jednak prawo mówiące, że karę może wykonać w dowolnym okrążeniu, jednak nie dalej niż 3 okrążenia po otrzymaniu kary, czyli jeśli dobrze mu idzie, to może zjechać dopiero za 3 razem. W czasie odbywania kary nie może jednocześnie tankować, zmieniać opon, naprawiać itp. Czyli jeśli otrzymałeś przykładowo taką karę a masz mało paliwa to możesz najpierw zjechać zatankować, potem przejechać szybkie okrążenie i znowu zjechać wykonać karę. Po przejechaniu 3 okrążeń i nie dostosowaniu się do kary, taki zawodnik otrzymuje czarną flagę, a tego już tłumaczyć nie muszę.


Wyjazd z Pit-Lane - po wyjeździe z Pit-Lane tor podzielony jest białą linią na 2 części, ważnym jest aby kierowca wyjeżdżający z boksów nie przekroczył tej lini, tylko jechał na wprost jej aż do jej końca i tam dopiero dołączył do pozostałych kierowców na torze, ale szczerze nie wiem jak to dokładnie gra egzekfuje.



No i na razie to tyle co mi tu przychodzi do głowy, jak by były jeszcze jakieś wątpliwości to zapraszam do komentarzy poniżej i pytać, lub e-mail to odpowiem i tu dopisze jakby co.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz